ATC-kort – Artist Trading Cards

Postat  av Rose Strandberg

Hejsan,

Idag hade jag tänkt visa en serie med ATC-kort som jag har skapat. Är du inte bekant med ATC så kan jag berätta att det står för Artist Trading Cards. Man kan säga att det är en sorts handgjorda, konstnärliga kort som man byter bort. Det finns t.ex. olika grupper på Facebook för likasinnade att byta kort med. Jag är själv relativt ny på just ATC-kort, men har upptäckt att det är väldigt roligt att skapa i det lilla formatet som alltid är 2,5 x 3,5 tum (6,4 x 8,9 cm). Det är en sådan härlig inspiration att få hem ett kort som man har bytt sig till ifrån någon annan.

Du kan skapa dem i exempelvis papper, textil, mixed media… Du kan måla, teckna, stämpla, stansa, sy, brodera på dem… Möjligheterna är oändliga och det är ett perfekt sätt också att prova olika tekniker som man inte har provat på tidigare. Dessutom är det ett bra sätt att få användning för sina spillbitar. Den enda begränsningen är måttet på korten och att de inte får vara alldeles för bulkiga (tjocka). Många samlar dem nämligen i speciella samlarplastfickor som finns att köpa för fotbolls-, hockey- eller exempelvis pokemon-kort. Jag samlar mina i speciella plastfickor som jag sätter in i en pärm som jag tar fram och bläddrar i.

När man skapar kort, skapar man oftast en hel serie. Vanligast är att man gör tre kort eller fler åt gången som följer ett visst tema. De kan vara identiskt lika men de kan också skilja sig åt lite, så som jag gjort med denna serien till exempel. Jag kallar dem ”Plenty of fish in the sea” och de följer alla det temat. De är gjorda med papper från Graphic 45s marina kollektion Ocean Blue. Jag chalkade kanterna på korten med Distress Ink, färgade sen in Chipboard Die Cuts – ”Marina djur” med Inka Gold och klippte ut fiskar, snäckor och en sjöstjärna som fick fastna i blåa fiskenät med tunna distanskuddar. Som pricken över i limmade jag på några Nuvo Crystal Drops – Wedgewood Blue på korten.

På baksidan av varje kort ska finnas information om kortet, såsom exempelvis nummer på kortet och vilket kort i serien. Exempelvis kort nummer 1 av 4, 2 av 4 etc. Man döper serien till ett passande namn och anger tillverkningsdatum, kontaktuppgifter (t.ex. bloggsida, instagram, e-post) och så signerar man kortet. Tänk på att själv behålla ett av korten i serien. Det kan vara roligt att gå tillbaka och se vad man själv gjort.

Här är exempel på några andra av de ATC-kort som jag har gjort.

Materiallista

Paper Pack Graphic 45 – Ocean Blue – 8×8 Tum

Distress Ink – Faded Jeans

Chipboard Die Cuts – Marina djur

Inka Gold

Band Fiskenät – Blå

Nuvo Crystal Drops – Wedgewood Blue

3D Foam Circles 6 mm, tjocklek 1 mm

Aleene’s Always Ready – Turbo Tacky Glue

Det var allt från mig denna söndag. Vi ses om två veckor igen!

Glöm inte att hålla avstånd och vara rädda om varandra!
Kram
Rose

Lämna en kommentar